• slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

PODSTAWY PROJEKTOWANIA

Ryszard Bojarski

 

Przedmiot podstawy projektowania ma za zadanie przygotować uczniów do samodzielnych działań twórczych w zakresie wszystkich specjalizacji realizowanych w szkołach plastycznych. Uczeń zdobywa umiejętności poprzez doświadczenia koncepcyjne i wykonawcze, rozwijając intuicję, wyobraźnię oraz sprawność manualną i techniczną, także w zakresie obsługi graficznych programów komputerowych. Wiadomości i umiejętności nabyte w ramach tego przedmiotu są przypominane i stosowane w praktyce w latach następnych. Istotnym obszarem zadań przedmiotowych jest przygotowanie ucznia każdej specjalizacji do wykonania i posługiwania profesjonalną dokumentacją projektową.

 

Szczegółowe cele nauczani przedmiotu obejmują:

 

  • Zapoznanie ucznia z podstawowymi pojęciami z zakresu podstaw projektowania, takimi jak:

    • Światło, barwa, materia, przestrzeń, ruch.

    • Elementarne czynniki komponowania – linia, płaszczyzna i bryła.

    • Czynniki kreatywne komponowania (konstrukcja, akcent, rytm, struktura, napięcie).

    • Płaszczyzna i przestrzeń – wzajemne oddziaływanie.

    • Relacje między obrazem, znakiem, słowem i literą – treścią i formą przekazu wizualnego.

    • Podstawowe terminy i pojęcia z zakresu typografii i liternictwa.

    • Podstawowe terminy i pojęcia z zakresu psychofizjologii widzenia.

    • Podstawowe terminy i pojęcia techniczne z zakresu realizacji cyfrowych projektów statycznych i ruchomych.

    • Podstawowe terminy i pojęcia techniczne z zakresu publikacji cyfrowych projektów statycznych i ruchomych w różnorodnych środowiskach.

  • Realizowanie działań projektowych z wykorzystaniem problematyki ww. pojęć.

  • Realizowanie zadań plastycznych uwzględniających następujące czynniki:

    • Środki wyrazu na płaszczyźnie i w przestrzeni.

    • Kompozycja na płaszczyźnie i w przestrzeni.

    • Iluzja przestrzeni na płaszczyźnie.

    • Kompozycje z wykorzystaniem litery, układu literniczego, materiału fotograficznego i elementów graficznych.

    • Dokumentacja projektowa oraz dokumentacja własnych dokonań twórczych.

    • Tradycyjne oraz nowoczesne techniki i technologie wykorzystywane w realizacji rozwiązań projektowych.

  • Przygotowanie projektów do upowszechnienia, z uwzględnieniem środowiska, w którym będą publikowane.

  • Pozyskiwanie materiałów i publikowanie projektów zgodnie z zasadami prawa autorskiego.

  • Realizowanie zadań interpretujących naturę.

  • Podejmowanie zadań inspirowanych wyobraźnią a także przekazem medialnym.

  • Wyposażenie w umiejętności samodzielnej oceny wartości wizualnych (artystycznych) i estetycznych (jakości technicznej) prac.